Bevrijdingsconcert 2015

70 jaar na de bevrijding.

Bevrijdingsdagconcert Nieuwedieper Visserskoor

Dinsdag, 5 mei 2015 werd het Bevrijdingsconcert Den Helder gehouden door het Nieuwedieper Visserskoor (NDVK) en het Christelijk Mannenkoor Den Helder (CMDH). Voor het eerst sinds lange tijd werd weer opgetreden samen met het Christelijk Mannenkoor en onder leiding van Alfred de Jong die tevens dirigent is van beide koren. Samen vormden de twee koren een koor van meer dan honderd man. Wanneer je zoveel mannen bij elkaar hoort zingen dan is de klank prachtig en zeker in de Morgensterkerk, waar dit concert werd gehouden, komt dit door de akoestiek goed tot zijn recht. De presentatie voor de te zingen liederen lag in handen van Frenka Tesselaar. Henk Gemser bespeelde het orgel en Lea Paliczova de piano. Verder verzorgde Michel Bakelaar de kleurrijke diapresentatie via de beamer en lag de muzikale leiding in handen van onze dirigent Alfred de Jong.

Het was op 5 mei 2015 precies 70 jaar na de bevrijding en de burgemeester van Den Helder de heer Koen Schuiling was uitgenodigd voor het houden van een openingswoord. De Morgensterkerk was afgeladen vol en er moesten zelfs mensen achter in de zaal staan om dit concert te mogen meemaken.
De koren begonnen met het zingen van het lied "Vrede". Vervolgens kreeg de burgemeester het woord en hij sprak over onze vrijheid en dat wij moeten blijven beseffen dat dit een heel belangrijk gegeven is en dat landen zoals Syrië en Afrika dit begrip niet kennen, waardoor er momenteel zoveel vluchtelingen deze kant opkomen. Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat wij nog liederen over onze vrijheid kunnen zingen! Daarna werd door de koren samen met alle aanwezigen staande 2 coupletten van het Wilhelmus gezongen.
Frenka Tesselaar kondigde vervolgens het gezamenlijk zingen aan van het lied "Nader mijn God" door de koren. Hierna kreeg het CMDH de gelegenheid om hun lied "Zingt" (een nieuw lied) te zingen. Frenka had weer een mooie tekst gemaakt over het lied "de Storm" en wij zongen vervolgens dit lied met zijn harde en zachte gedeelten heel sterk.
Het lied dat daarna gezamenlijk werd gezongen "Domine, salvam fac Reginam nostrum" in de betekenis van Behoed onze Koningin zal nog gewijzigd moeten worden in Behoed onze Koning.
Door alle aanwezigen werd via de beamer het lied "Gelukkig is het land" gezongen, gevolgd door het NDVK " I'm Rolling". Daarna kwam CMDH weer aan de beurt en zij zongen samen met de solist Jacob Bakker "Go down Mozes". In het lied "My Lord what a morning" konden de beide koren zich weer uitleven. Frenka kondigde nu een optreden aan van de solist Jacob Bakker met de pianiste Lea Paliczova. "We'll meet again" is een prachtig lied en je kon horen dat beiden dit lied hadden geoefend. Het klonk heel goed en oogstte na afloop een groot applaus. Daarna zong het CMDH het lied van het Zigeunerkoor uit de opera Otello.  Vervolgens zong het Nieuwedieper Visserskoor het lied "Bring him home".
"Where no one stands alone" (met solist Jacob Bakker) was het volgende lied dat beide koren ten gehore brachten. Henk Gemser de organist speelde tijdens de samenzang van het lied "Mijn dierbaar plekje" en het klonk fantastisch.  Daarna werd de bekende zeemanspotpourri door beide koren uitgevoerd. Als laatste werd daarna nog het lied van Den Helder en Mijn Nederland gezamenlijk gezongen en het concert werd beëindigd met het wel bekende lied van Vera Lynn "From the time you say good bye".