Page 22 - 94848 Patrijspoort mei 2024 LOW
P. 22
Na de periode in Hilversum werd ik overgeplaatst naar Amsterdam naar de TOKM, Technische
Opleiding Koninklijke Marine, voor een tijdsduur van 2 jaar voor de opleiding voor
elektromonteur. Na geslaagd te zijn bleef ik in Amsterdam want m’n eerste echte plaatsing
was bij de nieuwbouw van een onderzeebootjager, de Friesland. Daar mocht ik als broekie
meelopen met de inbedrijsteller van de Firma Croon. Alle installaties die gereed werden
gemeld werden door hem getest en in bedrijf gesteld. Op die manier heb ik veel van hem
geleerd, ik ben hem er nog steeds dankbaar voor. Het duurde een goed jaar voordat de
eerste proefvaart werd gehouden, gevolgd door de officiële in dienst stelling met alle toeters
en bellen. Daar een paar jaar op gevaren totdat het schip in conservatie ging. Daarna op
verschillende andere jagers gevaren. Een vaar-wal verhouding bestond toen nog niet. Tijdens
een onderhoudsperiode voor 3 maanden naar de kaderschool in Hilversum om daarna
bevorderd te kunnen worden tot korporaal.
In 1959 werd ik overgeplaatst naar Hr. Ms. Amsterdam die tot 1961 in Nieuw Guinea zou
verblijven. De eerste periode is rustig verlopen. Patrouilleren en kampongs op de vele
eilandjes bezoeken voor medische zorg. De dokter en zijn rechterhand met een sloep
voorzien van voldoende medicatie en een paar zakken rijst. Wanneer ze weer terug kwamen
was de sloep rijkelijk gevuld met bananen. Daarna werd de situatie steeds grimmiger,
gevolgd door de aanwezigheid van de Landmacht en we een aantal soldaten van het
Indonesische leger als krijgsgevangene aan boord kregen. Half 1961 zat onze taak er op en
keerden we terug naar Den Helder.
Na binnenkomst kregen de bemanning tropenverlof en in die periode heb ik mijn toekomstige
vrouw ontmoet. Zelf woonde ik nog bij mijn ouders in Driebergen en mijn verkering in
Rotterdam. Dat was dus vaak heen en weer reizen.
Na de vakantie werd ik overgeplaatst naar Hr. Ms Rotterdam maar binnen een jaar weer naar
Hr. Ms Holland. De Rotterdam zou vertrekken naar Nieuw Guinea en ik was nog geen jaar
terug. Na een vaarperiode van 2 jaar werd ik na het zomerverlof overgeplaatst naar de TOKM
in Amsterdam om weer voor 2 jaar in de schoolbanken te zitten, dat was wel weer even
wennen.
Denk je na de opleiding weer naar een onderzeebootjager te gaan werd het de
Onderzeedienst. Bij de medische keuring vroeg de arts mij of ik liefhebber was. Daar had ik
geen ervaring mee, ik zag ze soms vanaf een afstand. Mijn onwetendheid was echter geen
probleem en werd goed gekeurd. Dan begin je op de wal met een basiscursus over de kennis
van de onderzeeboot. Vervolgens werd ik geplaatst op Hr. Ms Dolfijn om ervaring op te doen.
Daar brak een periode aan om de onderzeeboot te leren kennen, je leert dan hoe te handelen
in tijd van nood, ongeacht waar je op dat moment bent. Elk systeem aan boord moet je leren
kennen en er mee om kunnen gaan. Wanneer je denkt er klaar voor te zijn dan word een
examen afgenomen. Het Hoofd Techniche Dienst en je dienstchef gaan je kennis testen, ze
beginnen in de Boegbuiskamer. Van elke afsluiter en handle moet je de functie weten en hoe
het desbetreffende systeem werkt. Zo moet je ook weten van hoe onder water te gaan en te
kunnen snuiveren en ook om de voortstuwing te kunnen bedienen. En zo wordt je door de
mangel gehaald en als je dan eindigt in de hekbuiskamer dan ben je een paar uur verder en
ben je bekaf. Het is dan in spanning afwachten op de uitslag. Wanneer je geslaagd bent dan
wordt je ten aanzien van de gehele bemanning “de flipper” uitgereikt en ben je opgenomen in
de club en dat is een band voor eeuwig.
De volgende overplaatsing was naar de Tonijn. Die lag in nieuwbouw bij Wilton Fijenoord in
Schiedan. De tewaterlating werd toen verricht door Mies Bouman. Mijn vrouw was ook een
van de genodigden. Na de tewaterlating had ik gelijk de wacht aan boord zodat ze alleen weer
naar huis kon gaan. Daar heb ik bijna 10 jaar op gevaren en bij een leeftijd van 40 jaar, voor
officieren 35 jaar, zit de varende plaatsing er op.
Na een jaar op de basis van de Onderzeedienst moest ik afscheid nemen want de volgende
plaatsing was Hr. Ms van Speijk van de Leander klasse. Het schip lag voor groot onderhoud
Patrijspoort mei 2024/ pagina 20