Page 18 - 97220 Patrijspoort april 2025 LR
P. 18
Wiechers Bruin werd aangesteld om de wederopbouw gestalte te geven. Ondanks het feit dat
er nog niet genoeg woonruimte is voor zoveel mensen, wonen er aan het einde van 1945
alweer 25.600 mensen in de stad. In 1947 besluit de regering om van Den Helder de
hoofdhaven te maken van de Koninklijke Marine. De marine blijkt ook na de oorlog een
belangrijke motor van de lokale economie. Na de oorlog groeit de bevolking van Den Helder
weer gestaag tot 60.000 inwoners.
Men besloot om een programma van de bevrijdingsfeesten te houden op vrijdag 31 augustus
en zaterdag 1 september 1945 te Den Helder en Julianadorp. In het programma waren
kerkdiensten opgenomen op 30 augustus in de verschillende kerken en er was een plechtige
onthulling van een monument en kranslegging door de buurt (commissie in de 2e vroonstraat
ter ere van de daar gevallen Engelse vliegers). Op de 1e dag opening door herauten te paard,
een defilé van verenigingen, een aubade voor het raadhuis en het optreden in de muziektent
in het Julianapark van het Helders Mannenkoor met omschrijving van de liederen en muziek.
Op de 2e dag waren er grote kinderfeesten en op het sportterrein diverse activiteiten met
medewerking van drie muziekkorpsen. Tevens wordt de bevolking gevraagd om de huizen te
versieren.
Wist u dat…..
Carillon.
De klokken van het Carillon bij het monument voor het Reddingwezen op het Helden der
Zeeplein werden weggehaald voor de Duitse oorlogsindustrie. Die klokken bereikten echter
Duitsland door sabotage niet. De schipper die de klokken vervoerde, liet zijn schip ter hoogte
van Urk zinken. In 1950 zijn de klokken teruggehangen. De schipper overleefde de oorlog en
wist precies waar de boot lag.
Hallaren.
Het in 1929 gebouwde schip was 103 meter lang en had een bruto tonnage van 2744 ton. De
“Hallaren” was het eerste vrachtschip dat kort na 8 mei 1945 in de haven van Den Helder
afmeerde. Overigens was ditzelfde schip samen met andere Zweedse schepen met
hulpgoederen van het Zweedse Rode Kruis, waaronder ook meel, al op 28 januari 1945 met
toestemming van de Duitsers Delfzijl binnengelopen. Deze hulpgoederen waren bestemd voor
de Randstad, maar door ijsgang was vervoer over het binnenwater vanuit het Noorden niet
mogelijk. Ook de andere manieren van vervoer waren toen erg moeilijk. Het brood dat van
het meel door de bakkers in Groningen werd gebakken deed er een maand over om in de
Randstad te komen.
De tocht van de “Hallaren”
naar Den Helder was zeer
moeilijk geweest. Zo had het
schip een paar maal op een
haar na drijvende mijnen
gemist en had het daarna 17
dagen voor Delfzijl ten anker
gelegen voordat het onder
Duitse! konvooibegeleiding
naar Den Helder kon varen.
Het schip had meer dan 3000
ton voedsel van het Zweedse
Rode Kruis aan boord,
waaronder 1850 ton meel.
Op 24 mei 1945 is het schip
leeg vanuit Den Helder naar
Rotterdam vertrokken.
Patrijspoort april 2025/ pagina 16